A VÁLLALAT

    TÖRTÉNET

    Több, mint száz éve a szakemberek szolgálatában
    1903-ban látta meg a napvilágot az első Fiat haszongépjármű: a Fiat 24 HP. Azóta több, mint száz éves múltra tekintünk vissza, és modellpalettánk folyamatosan bővült a különböző korszakok igényeinek megfelelően tervezett modellek széles választékával.
    Vegyen részt egy történelmi utazáson, amely bemutatja, márkánk hogyan jött létre és növekedett az évtizedek során, miközben járművei egyre fejlettebbé és népszerűbbé váltak.

    1901 - 1910

    1901: Az újonnan alapított Fabbrica Italiana Automobili Torino két omnibusz modellt, valamint egy egyedülálló tűzoltó-utánfutót mutat be a milánói kiállításon. Ezzel lefekteti az utat a majdani első valódi Fiat teherautó, a 24HP előtt.
     
    1903: A 24 Horse Power modell jelentette a haszongépjárművek gyártásának kezdetét. A jármű nevét motorja teljesítményéről kapta, amit akkoriban gőz-lóerőben mértek. A kis méretű – egy mai személygépkocsi méretének megfelelő – 24HP felhasználását és szállítóképességét tekintve igazi teherautó volt, melynek érett fából készült platóján akár 4000 kg árut is lehetett szállítani.   
    Mivel a 24 HP korában egyedülállónak számított, tesztelés céljából három prototípust kellett gyártani. A modell a különféle tesztek mindegyikén kiválóan vizsgázott, és végül még a hadsereg is érdeklődést mutatott az új gépjármű iránt.
     
    1906: A 24 HP-t kis szériában gyártották, utódja azonban, a 18-24HP "önjáró kocsi" már nagyobb sikernek örvendett és nagy darabszámban kelt el.

    1911 - 1920

    1911 - 1915: Megkezdődik az első igazi "haszongépjárművek" gyártása, melyek elsősorban az első világháború alatt váltak szükségessé. Ebben az időszakban az export jelentős részét tette ki a torinói gyár forgalmának. A Fiat legjelentősebb megrendelői az egyes országok hadseregei közül kerültek ki, és a vállalat biztosította a haszongépjárműveket Franciaország, Oroszország, Görögország és Nagy-Britannia hadügyminisztériumainak.
     
    1911: Az 1F – az első fémszekrényes jármű – születési éve (az elnevezésben az F az olasz „furgone”, azaz furgon szó rövidítése).  1846 cm3-es hengerűrtartalmával ez az agilis jármű a TIPO 1 alváza alapján lett kidolgozva, szállítóképessége 500 kg volt, és ideálisnak bizonyult a kis hatósugarú szállításokra. Pontosan emiatt vásárolt a Brit Postahivatal is több darabot belőle.
     
    Ugyanebben az évben dobták piacra a robosztusabb kialakítású 2F modellt. Az 1910-es TIPO 2-ből továbbfejlesztett jármű hengerűrtartalma 2813 cm3 volt, teljesítménye nagyjából 20 lóerő, teherbírása pedig 1000 kg. A ponyvás teherautó változat katonai kisteherautóként vált népszerűvé, mely személy- és anyagszállításra egyaránt ideális volt. Ebből a konfigurációjából a Brit Királyi Haditengerészet is vásárolt.

    1921 - 1930

    1922: Az 1921-es gazdasági válságot követő évben számos jele volt az ágazat feléledésének. Rendezték a járműforgalmi rendszabályokat (eltörölték az útadót és a rendszámtáblák tartományok szerint azonosító jellel lettek ellátva), és 1923 márciusában megkezdődtek a Milanótól a tóvidékig terjedő útszakasz építési munkálatai – ez volt az első olyan főút, amelyen a teherszállító járművek részére külön sávot tartottak fenn.
     
    1925: A folyamatban lévő változások fényében a Fiat úgy határoz, hogy többet fektet be a haszongépjárművek gyártásába és bővíti kínálatát, valamint változatosabb ajánlatokkal jelenik meg a piacon teherbírás, méret és hengerűrtartalom tekintetében. Ebben az időszakban kezdte elnyerni végleges jelentését a „kishaszongépjármű” kifejezés.

    A különféle haszonjárművek, mint az 502F, 503F, 505F, 507F és 509F a munka és anyagszállítás speciális igényeit kielégítő járművek (beleértve a különleges alkalmazási területekre szánt járműveket, mint például mentőautók, tűzoltó és postai járművek stb.) iránti egyre növekvő kereslet nyomán kerültek kifejlesztésre. 
     
    1928: A Fiat további erőfeszítéseket tesz a közúti szállítás fejlesztése érdekében azáltal, hogy támogatja a Torino-Milánó útszakasz tervezését, mely Olaszország két legjelentősebb ipari központját köti össze. Megalapul továbbá a SAVA (Società Anonima Vendita Autoveicoli) gépjármű-kereskedő társaság, melynek célja, hogy lehetővé tegye a gépjárművek részletre történő vásárlását, és növelje az autóeladások számát.

    1931 - 1940

    A gyártási költségek optimalizálása érdekében a Fiat más, torinói központú, járműgyártásra szakosodott márkákkal szövetkezik, és lefekteti az ígéretes jövő felé vezető út alapköveit.
     
    1932: Megszületik a Balilla Van, a kisméretű 508-as teherautó. Ez a "pigmeus" becenévre hallgató, jól kezelhető és könnyen kormányozható modell képviselte a híres Balilla személygépkocsit a haszongépjárművek között. A kényelmes, alacsony fogyasztású és 75 km/h maximális sebességű „Pigmeus” akár 320-380 kg rakomány szállítására is képes volt. A Balilla hatalmas sikert aratott: Öt év alatt összesen 113 ezer darab – köztük számos kisteherautó – gördült ki a gyár kapuin.

    Ebből a történelmi időszakból való az első dízelmotoros Fiat teherautó, amelyet kimondottan teherszállításra terveztek. A 2250 kg teherbírású Fiat 621 kétajtós vezetőfülkéjének ablakai leereszthetők voltak, a szélvédőt le lehetett nyitni, a lehajtható oldalfalakkal és hátsó lappal ellátott platójára pedig fémből készült, ívben meghajtott szerkezetet lehetett szerelni, mely a vízhatlan ponyvát tartotta. 
     
    1934: A Fiat kínálata a 45 lóerős benzinmotorok mellett megjelenő négyhengeres, 55 lóerős dízelmotorral gazdagodik. Mi több, a sikeres 621-es széria a dízel és benzin üzemű változatok mellett elektromos hajtású verziókkal (melyeknek akkumulátorra a vezetőfülke alatt lett elhelyezve) is megjelent a piacon.

    1941 - 1960

    A ’40-es évek első felében, a Fiat gyártása drasztikus hanyatlásnak indult, egyrészt a háború Olaszország számára hátrányos alakulása miatt, másrészt pedig a Torinót, a Fiat gyártelepeket, és a számos kisebb lőszergyártó üzemet súlyosan megkárosító bombázások következtében.
    A Fiat azonban jól látta, hogy a háború után a gazdasági fellendülésben nem pusztán a nagy iparágak lesznek érintettek, hanem a kisebb vállalkozók is. A kereskedőknek és kézműveseknek az igényeiket kielégítő járművekre lesz szükségük, hogy kisebb tételben fuvarozhassanak árut, mintadarabokat, vagy felszereléseiket. Ez a jóslat 1947-ben be is teljesült.
     
    1947: Az 1100-as modell kiváló kereskedelmi sikerének köszönhetően a Fiat úgy határoz, hogy a abból haszonjármű változatokat fejleszt ki.

    A Fiat 1100 ALR  lett az egyik első haszongépjármű, melyet közvetlenül a háború után gyártottak. Kiváló és egyedi tulajdonságain túl ennek tudható be, hogy úgy vonult be a köztudatba, mint az olasz újjászületés egyik jelképe. Ezenkívül a megbízható motor, a tartós váltó és az erős, sokoldalú alváz a jármű rendkívül sokrétű alkalmazását tette lehetővé mezőgazdasági és ipari vonatkozásban, valamint a személy- és teherszállítás területén. Éppen ezen tulajdonságai miatt a Fiat 1100 ALR modellt tartják a későbbi haszongépjármű-modellek előfutárának.

    1961 - 1970

    1967: A multipla 600 jó eredményeit látva, a Fiat úgy határozott, megújítja a haszongépjárművek választékát is – így vezették be a Fiat 238-ast. Ez a nagyméretű furgon műszaki szempontból a Primula (Autobianchi) modellen alapult, és 44 lóerős 1.2-es motorjával a 105 km/h sebességet is képes volt elérni.

    A Fiat 238 modellt 1967 és 1983 között gyártották és piacon való megjelenésének pillanatától kezdve különféle verziókban (furgon, teherautó, kabinos alváz, utasszállító és mentőautó) volt kapható. A 238 tervezésénél alkalmazott filozófia később erős befolyást gyakorolt a Fiat 242 és Fiat Ducato modellekre.

    1971 - 1980

    A ’70-es évek közepe táján a Fiat átszerveződött, és különféle ágazatokra szakosodott. Ekkor vált külön a személygépkocsik gyártásától a haszongépjármű-gyártás. 1975-ben megalakították az IVECO-t, ami egy rendkívül fontos állomás az áruszállítás történetében, és létrejött a Fiat kishaszongépjárművek márkanév, melynek égisze alatt piacra kerültek a 242-es, a 850T, 900T és a Fiorino 127 modellek. Az utóbbit Brazíliában gyártották, ahol előállítása mind a mai napig tart.

     
    Az 1987-ig gyártott Fiat 242 uralta a piacot a '70-es években. Robusztus volta és megbízhatósága mellett a jármű további fontos tulajdonságai voltak a rendkívül szabályos plató és alacsony padlómagasság. A modellből számos verziót gyártottak, amelyeket a tömegközlekedésben, valamint személy- és teherszállításban használtak. Ezenkívül rendkívüli népszerűségnek örvendett az újdonságként számon tartott, szabadidős használatra kifejlesztett, lakókocsivá alakított változata is. 


    Ezekben az években Olaszországban és Európában egyaránt megnövekedett a kereslet a kisméretű furgonok iránt, melyeket elsősorban városi és a városok közötti szállításra használtak. 
    A növekvő igényre a Fiat az első Olaszországban gyártott kisméretű furgonnal, a 127 Fiorino modellel reagált. A Fiorino alapjául az Európa legkeresettebb járműve, a 127-est szolgált, melynek mechanikai és komforttulajdonságai változatlanul maradtak, teherbírása azonban 360 kg-ra nőtt. A modell versenytársaihoz képest számos extrával büszkélkedhetett, például spoilerral, a vezetőfülkét elválasztó (szektoronként kivehető) válaszfallal, valamint zárható és 90°-os szögben kihajtható hátsó ajtókkal.


    Az 1978-as esztendő jelentős újításai között említésre méltó a 238E sorozat Panorama változata, amely egy a piacon megjelenő új igény – a csoportos személyszállítás – kielégítésére kifejlesztett kilencüléses gépjármű volt. A jármű alkalmas volt arra, hogy egyszerre kilenc személyt szállítson, minek következtében jelentős mértékben csökkentette utasai üzemanyag költségét. Ennek köszönhetően több szektorban, így a hotelek, autókölcsönzők, rendezvényszervezők és sportcsapatok körében is közkedvelté vált.

    1981 - 1990

    1981: Ez az év egy forradalmian új furgon, a Ducato x2/12 gyártásának első esztendeje. Az 1978-as terv alapján készült modellt azzal a céllal fejlesztettek ki, hogy egy új  haszongépjárművet hozzanak létre. Az eredmény egész Európában hatalmas sikert aratott. A Ducato x2/12-t a Ducato x2/30 követte. A jármű nemcsak teljesítette a kitűzött célokat, hanem eredményei messze felülmúltak minden elvárást.  A sikert mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a modell gyártása még napjainkban folytatódik.

    1981-ben jelent meg továbbá a piacon a Fiorino pick-up, amelyet a Fiat válaszként fejlesztett ki a még speciálisabb furgon és kisteherautó típusú haszongépjárművek iránti növekvő igényre.

    1991 - 2000

    A Ducatot a ’90-es években további sikeres modellek követték: a Scudo, a Doblò és a különböző személygépkocsikból kifejlesztett  furgon változatok. 
     
    1995: A Scudoval a gyár új haszongépjárművet állított elő azon hivatásos gépkocsivezetők számára, akik kompakt méretekkel és megfelelő teherbírással rendelkező szállítóeszközt kerestek, amely egyben a személygépkocsik vezetési élményét nyújtott.
     
    2000: A Törökországban gyártott Doblò Olaszországban először 2000-ben, a többi országban pedig 2001-ben került piacra, és az első pillanattól fogva nagy sikert aratott.

    2000-ben teljesedett ki – az 1981-ben a Fiorinóval kezdődött - pick-up koncepciója is, a Strada elnevezésű járművel, ami nem volt más, mint a Palio-vonal pick-up modellje.

    2001 - 2010

    A Fiat Professional tovább erősödik. A csoport teljesen megújította termékpalettáját és új modelleket mutatott be.
     
    2006: Piacra kerül az Új Ducato. Az új modell feltűnő, modern stílusával, magas szintű komfortjával és teljesítményével, még több telematikus és biztonsági felszerelésével és alacsony fenntartási költségével kivívta a nemzetközi sajtó elismerését és a legjobb szabadidős járműként vált ismertté.

    Ugyanebben az évben, a Doblò Cargo elnyeri a megtisztelő „International Van of the Year 2006" címet – köszönhetően a rendkívüli designnak, az új, hosszú tengelytávú változatoknak, a briliáns Multijet dízel- és Natural Power motorjának, valamint megnövelt raktérfogatának és teherbírásának.
     
    2007: Megjelenik az Új Scudo, amely tökéletesen egyesíti magában egy személyautó teljesítményét, kiváló kormányozhatóságát, komfortját a haszongépjárművektől elvárt kapacitással, könnyű teherrakodással és megbízhatósággal. Az új Scudo továbbviszi a korábbi modell erősségeit, valamint teljes személyszállító járműválasztékot is kínál. 
     
    2008: Az Új Fiorino éve. Az új Fiorinót úgy tervezték, hogy tökéletes legyen városi áruszállításra és ideális megoldást jelentsen azoknak, akik sok időt töltenek a volán mögött vagy házhozszállítással foglalkoznak (például iparos tevékenységet végzők, karbantartók, szervizcég alkalmazottai és csomagkiszállítással foglalkozók számára). A modellt innovatívan egyedi stílus, tágas, könnyen hozzáférhető raktér, kompakt kivitel és kiváló vezethetőség jellemzi. Nem meglepő tehát, hogy elnyerte a rangos "International Van of the Year 2009"  díjat biztonságosságáért, rendkívüli kormányozhatóságáért, és mert "olyan helyekre is képes elvinni utasait, ahová más járművek nem jutnak el".
     
    2010: Az év csillaga az Új Doblò Cargo, melynek legfőbb jellemzői: akár 4,6 m3 raktérfogat, 1 tonna teherbírás és akár 3,4 m hosszú raktér. A 90 Le-s 1.3 MultiJet II Euro 5 motorral felszerelt modell NEDC fogyasztása 4,8 liter/100 km, egy tankolással 1250 km-t képes megtenni és CO2-kibocsátása mindössze 126 g/km. Az új Doblò Cargo továbbá a szegmens egyetlen Bi-link felfüggesztéssel rendelkező modellje. Ez a minden rekordot megdöntő furgon nyerte el a Van of the Year 2011 díjat.

    Ezzel párhuzamosan motorjai, műszerfala, belső tere, karosszériafényezése és technikai felszereltségének felújítását követően a 2011 Fiorino is színre lépett.  Az Új Doblò Cargo pedig - mely már Natural Power változatban is rendelhető - a 2011-es év legkiválóbb európai furgonjaként lett kitüntetve.

    2011 - Napjainkig

    2011: Az év ismét a Ducato jegyében telik, ugyanis megjelenik a piacon a széria legújabb modellje. Az 5 generációt és számtalan sikertörténetet maga mögött tudó Ducato immár 30 éve a cég legnépszerűbb járműve. 1981 óta világszerte több, mint 2,2 millió modell talált gazdára.

    Az új Ducatot továbbra is kiemeli a többi haszongépjármű közül egyedülálló kialakítása, és immár teljesen új motorokkal vásárolható, melyek között megtalálható  4 vadonatúj, Euro 5 besorolású, közvetlen befecskendezésű, turbódízel MultiJet motor 115-177 Le teljesítménnyel, melyekhez 5- vagy 6-fokozatú váltó társul. Ezek a modern motorok minden korábbinál kedvezőbb fogyasztással és alacsonyabb CO2-kibocsátással büszkélkednek (akár 6,4 l/100km és 169 g/km használattól és konfigurációtól függetlenül).

    Piacra lép a töretlenül lenyűgöző és rekordokat döntő Doblò Cargo WorkUp változata, amely páratlan méret/teherbírás arányával megbízható társ a munkában. Legnagyobb erőssége a többrétegű fa plató: 2,3 m hosszú, 1,82 m  széles és 4,2 m2-es rakodófelülete akár 3 Euro raklap vagy 33 gyümölcsös rekesz szállítására alkalmas, így minden rakománynak elegendő helyet biztosít.

    2012: Az Új Fiat Strada (Magyarországon nem kerül forgalmazásra) azon modell örököseként gördült le a gyártósorról, amely a dél-amerikai könnyű haszongépjárművek piacát uralta. Miután nem kevesebb, mint 127 800 darab kelt el világszerte, a Strada 2011-ben bebizonyította, hogy a Fiat Ducato mögött ő a második legnépszerűbb Fiat Professional jármű a világon.

    Az Új Fiat Strada 3 felszereltségi szinten - Working, Trekking, Adventure - és 3 karosszériaváltozattal - rövid kabinos, hosszú kabinos és duplakabinos  kivitelben – rendelhetők, ami összesen 6 különböző változatot jelent.
    A legjelentősebb újdonság a Working és Adventure felszereltségi szinteken elérhető duplakabinos konfiguráció, amelyekben kényelmesen elfér 4 személy úgy, hogy emellett teherbírása eléri a 650 Kg-ot.
    2014: Bemutatkozik a Fiat Professional bestsellerének a Fiat Ducatonak, hatodik generációja. Fejlesztésének három irányelve a robusztusság/megbízhatóság, a gazdaságosság/alacsony üzemben tartási költségek, és az új, modern tartalom volt
    Az új Fiat Ducato a legfrissebb kiadása annak a slágermodellnek, amely az elmúlt harminchárom év és öt generáció alatt számos nemzetközi díjat tudhat magáénak és komoly piaci sikert élvezhetett, amit az 1981-től napjainkig világszerte eladott több, mint 2,6 millió példány is igazol.Az ultramodern „személyautós kialakítás” és a haszongépjárművek hamisítatlan koncepciójának kombinálásából született az az újszerű külső kialakítás, ami első pillantásra funkcionalitást, hatékonyságot és strapabíró kialakítást sugall.

    2015: A 2015-ös év újdonsága az Új Fiat Dobló Cargo.
    A jármű kívül belül megújult, frissebb és még személyautósabb hatást kelt, miközben a szögletesebb külső idomok az előző évben bemutatott új Ducatoval mutatnak szorosabb rokonságot. A jármű eredeti értékei, amilyen a rekord teherbírás (akár 1005 kg) a kategóriában egyedülálló raktérfogat (akár 5,4 m3) vagy a független, bi-link hátsó felfüggesztés továbbra is meghatározzák a járművet és a piacon egyedülálló megoldássá teszik. Az új Dobló Cargo azonban ezúttal még több funkcionalitást, nagyobb teljesítményt és magabb értéket hoz magával. Több funkcionalitást az új, 3 üléses multifunkcionális ülések által, nagyobb teljesítményt a legnépszerűbb dízelmotorok esetén módosított nyomatékleadás révén és magasabb értéket az új fogyasztáscsökkentő eljárásoknak és egyéb újdonságoknak köszönhetően, melyekkel tovább csökkenhetett a tulajdonlási összköltség (TCO), amelyben a jármű, értékeinek hála, már eddig is kimagaslott a mezőnyből.